آدرس جدید ما بخاطر فیلترشدنمان

هزاران نفر بی دعوت آمدند

هزاران نفر بی دعوت آمدند دستگیری عطاران تکذیب شد

گردهمایی مردمی در مسجد قبا باعث شد تا دیروز هم نیروهای امنیتی، لباس شخصی و پلیس روز راحتی نداشته باشند. آنها درسرتا سر خیابان شریعتی مستقر شده بودند و چهار راه ها نیز در قرق نیروهای گارد ضد شورش بود. با این حال هزاران نفر خود را به مسجد قبا رساندند و برغم حمله نیروهای امنیتی ـ نظامی، برای چندمین روز متوالی فریاد زدند: "موسوی، موسوی، حمایتت می کنیم."

تجمع دیروز به منظور بزرگداشت شهدای هفتم تیر و آیت الله بهشتی در مسجد قبا برگزار می شد. این مراسم مجوز داشت ولی به گفته یک شاهد مطلع، مسجد قبا دیروز پس از بیت رهبر جمهوری اسلامی و سازمان صدا و سیما، امنیتی ترین نقطه تهران بود. قرار بود میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد هم در این مراسم حضور داشته باشند؛اما ظاهرا آنها به علت ازدحام جمعیت نتوانستند خود را به داخل مسجد برسانند، اما سخنان وی از طریق تلفن برای مردمی که در بیرون مسجد گردآمده بودند پخش شد که ضمن تاکید برپیگیری رای مردم، از لزوم حفظ آرامش نیز سخن گفت.

بر اساس خبری که پیش از این منتشر شده بود مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر، باید ساعت 6 عصر آغاز می شد، اما ماموران امنیتی از حدود ساعت 2 ظهر به حالت آماده باش در خیابان شریعتی مستقر شده بودند. تعداد این نیروها در زیر پل سید خندان، اطراف حسینیه ارشاد، پل همت، میدان محسنی و تقاطع میرداماد شریعتی، چشمگیرتر بود. همچنین مانند روزهای گذشته تعداد بسیار زیادی موتور سوار هم در میدان محسنی حضور داشتند تا در صورت نیاز وارد عمل شوند؛ کاری که در ادامه مراسم انجام دادند و به ضرب و شتم مردم پرداختند.

در سوی مقابل اما هزاران نفر از مردمی که به نتیجه انتخابات 22 خرداد معترض هستند و در اطراف مسجد قبا تجمع کرده بودند، رفته رفته دادن شعار را آغاز کردند.

عمده ترین شعار تجمع کنندگان "یا حسین میر حسین" بود؛ آنها شعارهای دیگری هم می دادند، از جمله: "موسوی موسوی حمایتت می کنیم"، "یک یاحسین تا میر حسین"، "بهشتی کجایی موسوی تنها شده"...

تعداد جمعیت چنان زیاد بود که رد آن از جنوب تا سید خندان و از شمال تا پل صدر امتداد می یافت. آن هم در حالیکه خیابان شریعتی از حدود ساعت 4 عصر بسته شده بود و عبور مرور از مسیر های دیگرو به سختی انجام می گرفت.

در واقع در حالیکه داخل مسجد قبا مملو از جمعیت بود، هزاران نفر نیز در اطراف آن گردآمده بودند. به همین دلیل نیروهای امنیتی و پلیس از ابتدا سعی کردند مردم را متفرق کنند. آنها ابتدا از برخورد خشونت آمیز پرهیزو تنها به مردم گوشزد می کردندکه این مراسم مجوز ندارد و حضور در آن غیرقانونی است؛ اما مردم گوششان به این حرف ها بدهکار نبود. هر چند بسیاری هم در پاسخ نیروهای امنیتی می گفتند گرفتن مجوز از دولت غیرقانونی، خود عملی غیرقانونی است.

آغاز درگیری

بعد از مدتی و پس از آنکه تلاش ماموران امنیتی برای متفرق کردن مردم به جایی نرسید، این نیروها به خشونت متوسل شدند؛ آن هم در حالیکه دیگر ابتدا و انتهای جمعیت به درستی مشخص نبود و پیاده رو های دو طرف نشان از سیل مردمی داشت که هنوز به سوی مسجد قبا می آمدند. مامورین سپس برای متفرق کردن مردم به شلیک گلوله هوایی پرداختند، اما حجم جمعیت به گونه ای بود که مردم حتی امکان فرارنداشتند. به این ترتیب شلیک تیرهوایی هم نتوانست جمعیت را از جای خود تکان دهد؛ در اینجا بود که نوبت به گاز اشک آور رسید که این روز ها پر مصرف ترین گاز در ایران شده است. اما این گاز ها هم نتوانست مردم را متفرق کند.

آنها حتی چند دستگاه ماشین آتش نشانی با آب جوش هم آورده بودند که اگر چه مورد استفاده قرار گرفت اما جوابگوی جمعیت نبود؛ به این ترتیب آب جوش هم بی فایده بود. در واقع تعداد جمعیت به حدی بود که بسیاری از حاضرین آن را بیش از تظاهر کنندگان میدان بهارستان ارزیابی می کردند.

در این جا بود که خبر دهان به دهان پیچید که میر حسین موسوی و همسرش دکتر زهرا رهنورد هم در حال حرکت به سمت مسجد قبا هستند؛ جایی که گفته می شدسید محمد خاتمی و محمد رضا بهشتی انتظارشان را می کشند؛ اما بر اساس آخرین خبرها آن دو امکان ورود به داخل مسجد را نیافتند، همانطور که فائزه هاشمی و عفت مرعشی، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمود دعایی، هادی غفاری و... هم نتوانستند وارد مسجد شوند. مهدی کروبی هم بعد از مدتی رسید و مورد استقبال مردم قرار گرفت. فیلم لحظه ورود او را نشان می دهد:

از دیگر چهره هایی که در جمع مردم دیده می شد، هادی غفاری بود که این روزها سخنان وی در مورد آیت الله خامنه ای، واکنش های زیادی را برانگیخته است.

بی خبری از داخل مسجد

از سوی دیگر از آنجا که موبایل ها قطع بود، خبرنگاران نتوانستند اخبار داخل مسجد را از کسی جویا شوند؛تنها شایعات بود که دهان به دهان می گشت و از فرد به فرد تفاوت می کرد. به هر حال از آنجا که از فاصله 500 متری مسجد قبا هم نمی شد عبور کرد، هنوز خبری از سخنرانی موسوی یا کس دیگری منتشر نشده است. هر چند گفته می شد که خاتمی و بهشتی در مسجد سخنرانی کرده اند. حجت‌الاسلام فاطمی نیا نیز در مورد ویژگی های شهید بهشتی سخن گفته است.

در جریان این گردهمایی مردمی تعداد زیادی بر اثر ضرب و شتم هایی که از ساعت 6 شروع شد، صدمه دیدند اما گزارش ها از مرگ کسی حکایت ندارد.

هر چند برخی منابع از دستگیری رضاعطاران، بازیگر سینما و تلویزیون در جلوی مسجدقبا خبرداده اند. پیش از این خبردستگیری هماروستا و حسین زمان به عنوان هنرمندانی که تاکنون بازداشت شده اند منتشر شده بود.

هلیکوپترهمیشه در پرواز

هلیکوپتر همیشگی این روزها هم که خود به نمادی در این راهپیمایی ها بدل شده، در آسمان به این طرف و آن طرف می رفت و فیلم می گرفت. مردم دستان خود را به سوی هلیکوپتر می گرفتند و بلندتر شعار می دادند شاید برای انکه به قول یکی از حاضرین، کسی که هر روز از آن بالا جمعیت را می بیند، عاقبت صدای مردم را بشنود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر